ULAŞIM
Hindistan'da çok çeşitli ulaşım seçenekleri vardır. Bu
konu üzerinde sürekli olarak soruların gelmesi üzerine Şehir içi ve
Şehir dışı ulaşım seçeneklerini belirtmeyi uygun gördüm. En basitinden
başlayarak yazıyoruz.
1. RİKŞALAR
a. İnsanın önünde koşarak çektiği Rikşa
b. Bisiklet Rikşa
c. Motorlu Rikşa
d. Motorlu Büyük Rikşa (Vikram)
2. TAKSİLER
a. Şehir içi
b. Şehirlerarası
3. OTOBÜSLER
a. Şehiriçi
b. Tata
c. Volvo
4. TRENLER
3.1.
Sınıflarına göre
a. General Class
b. Sleeper Class
c. First Class (AC Class)
4.2.
Trenine göre
a. Mail - Ordinary trenler
b. Express Trenler
c. Hızlı Trenler
4.3. Yerel Trenler
a. Banliyo (Suburban Trenler)
b. Metro
5. UÇAKLAR
a. Resmi Hava Yolları
b. Özel Havayolları
1. RİKŞALAR
Hindistana ilk geldiğinizde şizi şaşırtacak ilk şey belki
de üç tekerlekli şeytan arabasına benzeyen bu garip vasıtalar olacaktır.
Eski Delhi'de özellikle çok kullanılan Rikşalar, Hindistan'ın hemen her
yerinde ve her zaman bulunur. Kullanmaya alıştığınızda çok pratik ve
çok ucuz ulaşım aracı olduğunu sizin de görerek benimseyeceğiniz
araçlar olacaktır.
a. İnsanın önünde koşarak çektiği Rikşa
Bunlar Hindistanın hemen bütününde artık ulaşımdan kaldırılmış ve yasaklanmıştır.
Günümüzde sadece Kolkata (Kalküta)
şehrinin sadece bir kısmında kullanılmaktadır. Bu aracı kullanan kişi
kesinlikle yalınayaktır ve sağ elinde bir çıngırak taşımaktadır.
Caddelerde koşarak ilerlerken kendine yol açmak için bir yandan rikşanın
tahta kollarını tutmakta bir yandan da avucunun içindeki çıngırağı
çalmaktadır. Kolkata'nın üst kastına ait olduğu her halinden belli olan
şişman, abartılı renkli sarisini havada savurtarak rikşaya oturmuş olan
bayanların gidecekleri yerin tam dibine kadar bu rikşaları soktuklarını,
rikşa sürücüsüne adeta bir hayvan gibi davrandığını görebilirsiniz.
Rikşa sürücüsü ise tabii ki bir alt kast üyesidir; kadının isteklerine
karşı gelmek gibi bir şansı asla olmaz. Üst kastın üyesinin rikşaya
binerken pazarlık yapması ya da fiyat sorması sözkonusu değildir.
Çünkü o, uygun göreceği birkaç Rupi parayı rikşacıya verecektir ve
Rikşacının bu miktarın azlığından şikayet etmesi de mümkün değildir. Üst
kastın üyesi bir bayanın onun rikşasına lütfedip binmesi yeterlidir
aslında. (!) Bu söylediklerimiz size abartılı
geliyor olabilir. Eğer Kolkata'ya yolunuz düşerse bir kenara çekilip
izleyin, söylediklerimizin haklılığını göreceksiniz.
b. Bisiklet Rikşa (Bicycle Rikshaw) Halk arasında
| |
Mussorie�de rikşa yolculuğu | Jaipur sokaklarında bisikletli rikşalar |
Bu rikşalar insanın önünde koştuğu
rikşadan bir basamak daha yüksektir ve en azından basit de olsa bir
dişli çark ve zincir mekanizmasıyla rikşacının yükünü biraz olsun
hafiletmektedir.
Bisiklet rikşalar Hindistanın her yerinde her an hazırdır.
Tabii bazı istisnalar hariç. Mesela Delhi şehrinin New - Delhi kısmına
bisiklet rikşanın girmesi yasaktır. Hindistanın kuzeyindeki bazı dağlık
şehirlerde yokuşu pedal gücüyle çıkmak mümkün olmayacağından bisiklet
Rikşa kullanılamaz.
Bisiklet rikşalara iki kişi rahatça oturabilir. Ayrıca
elinizde sırt çantası veya orta boy valiz gibi eşyalarınız varsa bunları
da yükleyebilirsiniz. Çok çelimsiz ve güçsüz gibi görünen Hintli
rikşacıların bu kadar yükü pedal gucüyle nasıl çekip götürebildiklerini
görünce şaşıracaksınız. Bisiklet Rikşaların en fazla 4 - 5 kilometreye
kadar uzaklıklarda kullanımı pratik olmaktadır. Daha uzun mesafelerde
ise, çok yavaş ulaşım ve sarsıntıdan rahatsız olma söz konusu
olacağından motorlu rikşa ile gidilmesi tercih edilmelidir.
Bisiklet rikşaları kullanan Hintlilerin genellikle çok genç
olduklarından, belki köylerinden iş bulma umuduyla büyük şehire
geldiklerini tahmin edebilirsiniz. Rikşaları bunların adeta evi gibidir.
Gecenin geç saatlerinde tren istasyonları civarında veya toptan eşya
satıcılarının bulunduğu çarşıların sokaklarında toplandıklarını ve
Rikşalarının arka koltuğunda kıvrılıp uyuduklarını görebilirsiniz.
c. Motorlu Rikşa (Auto-Rickshaw) Halk arasında : �Oto�
Bunlar küçük bir motorsiklet motoruyla hareket
eden mini birer taksi gibidir. Küçük boyutları ve kolay
manevra yapabilmeleriyle her yere girip çıkabilir ve her türlü eşyayı
taşırlar.
Özellikle büyük şehirlerdeki Oto-Rikşalar turistleri
istedikleri yere götürürken rikşa-metrelerini çalıştırmamakta ve
normalin iki - üç katı ücreti kolaylıkla istemektedir. Özellikle Delhi
şehrinde oto rikşaya binerken mutlaka gideceğiniz yere göre pazarlık
yapın.
Bisiklet rikşalarının sınırlandırılmasına karşı motorlu
rikşaların da bazı şehirlerde çalışması yasaktır. Bunların başında
Mumbai (Bombay) gelir. Mumbai'nin Büyükşehir kısmında ne bisiklet rikşa
ne de oto rikşa çalışmaz. Sadece taksi çalışır. Bunlar da
taksimetrelerini açmak ZORUNDADIR.
d. Motorlu Büyük Rikşa (Bazı yerlerde : Vikram diye adlandıırlır)
Motorlu Rikşanın daha büyük bir şeklidir. 8 kişilik oturacak
yeri bulunmasına rağmen şöförün yerleştirme çalışmaları sonucunda bunun
iki katı kadar bile yolcu alabilir. Genellikle şehirlerin uzak
semtlerine ve bazen de komşu kasabalara kadar sefer yaparlar. Tek
rikşayı 8 kişiyle paylaşmaktan dolayı ulaşım fiyatları çok ucuzdur.
2. TAKSİLER
a. Şehiriçi
Grup gezileri için Rikşa'ya binmekten çekindiğiniz
zamanlarda uygun bir alternatif olabilir. Genellikle taksimetreleri
vardır, ancak turistler müşteri olduğunda çalıştırmak istemezler.
İngiliz zamanından kalma Ambassador marka olanlarından Tata - İndica
olanına kadar çeşitli modelleri vardır. Ancak sanki hep mümkün olan en
küçük tipi seçmişler gibi gelebilir. Yakıt masrafını en aza indirebilmek
için böyle yapıyor gibiler. Oturma yerlerindeki boşluk bizdeki eski
Murat 124'ler kadar olduğundan ancak 4 kişiyi alabilir. Biraz sıkışarak 5
kişi bile binebilirsiniz. Delhideki taksilerde bizdeki gibi renk
standardı yoktur, bu sayede özel araçlar da taksicilik yapabilirler.
Buna karşılık Mumbai'deki bütün taksiler sarı ve siyah renktedir, ve
Mumbai'deki taksiler mutlaka taksimetrelerini çalıştırır.
b. Şehirlerarası
Grup halinde geziyorsanız Delhi - Agra - Jaipur şehirleri
arasında taksi tutmak uygun bir fikir sayilabilir. Gerçekten de bu üç
şehir arasında ortalama üçer yüz kilometre uzaklık vardır ve bu rotada
uygun bir taksi ile ya da taksiden daha büyük bir Van veya Jip ile
gidilebilir. Kiralanan taksinin şöförü de sizinle birlikte kiraladığınız
gün kadar dolaşacak ve geceleri taksinin içinde uyuyacaktır.
3. OTOBÜSLER
a. Şehiriçi
Şehir içlerinde çalışan Belediye Otobüslerine binmek
isteyeceğinizi sanmam. Bu otobüsler hemen her zaman ağzına kadar
doludur. Otobüsler duraklara yaklaşırken şoför otobüsün hızını sadece
biraz yavaşlatır. Bu sırada inecek yolcular hemen inip yeni yolcuların
çabucak binmeleri gerekir. Şoförün durakta durup yolcuyu bekleyecek
kadar vakti yoktur. Bu nedenlerle Belediye otobüslerini kullanmak
isteyip istemediğinizi iyi düşünün.
b. Tata Otobüsler
Şehirlerarası otobüs terminallerine geldiğinizde �Ordinary
Class� diye bir otobüs tipi göreceksiniz. Bunlar TATA marka, motoru
içeride, oturacak yerleri tahtadan yapılma ve kamyondan bozma gibi duran
eski otobüslerdir. Gideceğiniz yere ulaşmak için mümkünse bu otobüslere
binmeyin. Bunların amortisörleri ya hiç yoktur, ya da patlaktır, delik
deşik asvalt yollarda hoplaya zıplaya gidersiniz.
Otobüslere bilet alırken mutlaka - ama mutlaka form
doldurmanız gerekir. Bu formda isim, adres, pasaport numarası gibi
bilgileri vermeniz gerekecektir.
c. Volvo Otobüsler
Son zamanlarda Volvo firmasının lisans vermesiyle
Hindistanda Volvo markalı şehirlerarası otobüsler üretilmeye başlandı.
Bazı hatlarda hemen sefere koyulan bu otobüsler çok ilgi topladı.
Bizdeki otobüsler kadar iyi kalitede, klimalı ve sarsıntısız yolculuk
etmek isterseniz, bu otobüsleri tercih edin. Bilet fiyatları ordinary
otobüslerin iki katı kadardır ama bizce buna değer.
Tata firmasının ürettiği bazı otobüsler de kaliteli
amortisör yapısı ve klimalı servisiyle Volvo otobüsler kadar olmasa da
belirli bir ilgiyi topluyor. Bilet fyatları ordinary ile Volvo arasında
olan bu otobüsleri de tercih edebilirsiniz.
Üçüncü bir ihtimal ise yataklı sınıf otobüsler. Otobüsün
gidiş yönüne göre dik vaziyette bölmeler yapılmış, buralarda dik olarak
oturmanız mümkün değil, ister istemez uzanacaksınız. Sadece gece
yolculuğu yapacaksanız ve hep yatıp uyuyacaksan�z, uyku tulumunuz da
varsa bu otobüslerle uyuyarak gidebilirsiniz.